
Jak się okazuje, dieta ma ogromny wpływ na intensywność objawów fibromialgii. Pokazały to wyniki badań przeprowadzonych na ośmiu pacjentkach z fibromialgią.
Kobiety te przez osiem tygodni stosowały dwa programy żywienia. Każdy z tych programów trwał po cztery tygodnie. Zaraz przed rozpoczęciem badania określono u każdej z pacjentek obecność bólu, sztywności, zmęczenia za pomocą specjalnych formularzy. Dodatkowo badany był też poziom ekspresji mRNA metallotioneiny.
Badanie było złożone z dwóch programów. Program A obejmował stosowanie diety złożonej z piramidy produktów roślinnych i specjalnie przygotowywanych białek ryżowych. Program B obejmował stosowanie diety eliminacyjnej oraz diety bogatej w składniki roślinne.
Po ośmiu tygodniach wyniki badań pokazały, że znacznie lepsze rezultaty osiągnięto dzięki stosowaniu programu B. U wszystkich pacjentek zmniejszyła się sztywność, zwiększyła tolerancja na naciskanie punktów tkliwych, zmniejszył się ból.
Poza tym zwiększyła się ekspresja mRNA metallotioneiny. Dodatkowo dieta ta, jak się okazało, powodowała eliminację toksyn z organizmu – głównie związków arsenu i rtęci. Dieta powinna zatem stanowić uzupełnienie terapii fibromialgii.
Tadeusz Markowski, 2011-08-01