Stosowanie suplementacja wapnia i witaminy D3 może nieznacznie zwiększać ryzyko rozwoju incydentów sercowo - naczyniowych. Do takiego wniosku prowadzą wyniki badań przeprowadzonych na przeszło 16 tysiącach pacjentów na całym świecie.
Badania przeprowadzone zostały na szeroką skalę i czas ich trwania obejmował 7 lat. W tym czasie zanotowano prawie 1400 przypadków zawałów serca lub udarów mózgu u pacjentów stosujących suplementację wapnia i witaminy D3 w dawkach 1g wapnia i 400 j.m. witaminy D3 dziennie.
Suplementacja witaminy D3 i wapnia w przebiegu osteoporozy jest niezbędna, jednak wiążę się ona niestety z ryzykiem powikłań kardiologicznych i neurologicznych.
Potrzebne są dalsze badania w kierunku poszukiwania najmniejszej skutecznej dawki wapnia i witaminy D3 w połączeniu z alternatywnymi metodami leczenia, która zapewni maksymalny efekt terapeutyczny i przy minimalizacji ryzyka incydentów sercowo - naczyniowych.
Tadeusz Markowski, 2011-07-12